Uwaga na płatności kartą - banki naliczają Prowizję za przewalutowanie
-
TomekWitam,
Do Chorwacji na urlop jeżdżę co roku od bodajże 5 lat. Zawsze płacę kartami, i chwalę sobie ten sposób bo jest wygodny i bezpieczny. Nie muszę się martwić o kieszonkowców czy inne zdarzenia losowe nosząc przy sobie portfel wypchany gotówką.
Każdego roku zabieram kartę kredytową, oraz jedną lub dwie karty debetowe do rachunków bankowych jakie posiadam. Nie jestem bankowcem, a oferta banków tak szybko się zmienia ze prawdę mówiąc nie jestem z nią jakoś szczególnie zaznajomiony - i jak się okazuje to błąd.
Wcześniej - nigdy nie spotkałem się by bank oprócz przeliczenia kwoty transakcji z waluty chorwackiej (Kuny) na walutę obowiązująca w Polsce (pln) doliczał jakieś dodatkowe opłaty - no chyba że była by to wypłata z bankomatu (to jestem w stanie zrozumieć, obcy bankomat... prowizja się należy) ale to co mnie zaskoczyło w tym roku gdy wróciłem z wakacji to pozycje - "Prowizja za przewalutowanie" które pojawiały się po każdej transakcji kartą.
Mało tego Prowizje te w historii operacji na rachunku pojawiły się z tygodniowym opóźnieniem w stosunku do daty transakcji. Więc gdy wróciłem już po urlopie, i z ciekawości spojrzałem na swój wyciąg z rachunku prowadzonego w Banku BZWBK - po każdej transakcji kartą - czyli po każdej płatności pojawiła Prowizja za przewalutowanie.
Nie dość że kurs po jakim przeliczono nie był dla mnie jakoś korzystny (ok bank musi na czymś zarobić, a wygoda korzystania z karty musi kosztować) to dodatkowo każda płatność kartą kosztowała mnie 2, 3, ... 5 zł Widzę że prowizja obliczana jest jakoś procentowo od kwoty transakcji, i wynosi aż 2.8% kwoty transakcji !
Tą kartą naliczyłem około 60-70 transakcji (zakupy w Konzum i innych sklepach spożywczych, restauracjach) w tym zbliżeniowe mikropłatności itp.. co mnie dodatkowo kosztowało około 120-140 zł w postaci samej prowizji dla banku BZWBK za operację przewalutowania.